Friday the 13th 2009 Extended Cut





Jag blev precis som nöjd som jag hade hoppats på och ser inga problem med remakes längre vilket jag gjorde förr.
Till en början var jag otroligt skeptisk mot den här filmen, Jag började sedan tänkte efter och insåg att The Hills Have Eyes och Texas Chainsaw Massacre blev hur bra som helst, så varför skulle inte den här kunna bli det?

Filmen handlar precis som i orginalen om ungdomar som envisas att campa och festa vid Crystal Lake och som skrämmer varandra med sägnen om Jason, den lilla pojken som såg sin mor halshuggas och efter det bosatte sig i skogen och beslutar sig att hämnas på alla ungdomar som besöker Crystal Lake.

Det dom har gjort för att få lite fart och mer logik i filmen är att dom tagit lite från de fyra första delarna i serien och fixat ihop det till en enda film. Man får bland annat se hur han får sin mask och även  altaret där han bevarar sin mammas huvud.

Kanske lät som lite spoilers men tro mig,någon spoiler som påverkar själva filmen tänker jag inte ge er trots att jag är bra sugen. Det finns mycket jag vill berätta men som ni får uppleva själva.
Det jag därimot kan säga är att man får se lite nya sidor av Jason man inte fått sett tidigare. I orginalen är han mer som en maskin som bara går rakt fram och dödar alla som kommer i hans väg. I den här får man istället se honom som en logisk mördare som är planerande och riktigt ond.

Morden är riktigt tuffa och i sann Jason anda och effekterna är hur bra som helst. Dom som ligger bakom filmen är inga amatörer vad gäller skräckfilm utan det är Marcus Nispel och Michael Bay. Dom var båda var med och gjorde remaken på Texas Chainsaw Massacre (recension på den kan ni läsa här.)  Michael Bay var även med och gjorde Unborn, Transformers och han kommer även vara med och göra remaken på Nightmare On Elm Street som kommer under 2010

Skådespelarna i Friday The 13th är helt okej. Bland annat ser vi Gilmore Girls och Supernatural stjärnan Jared Padalecki som spelar Clay Miller som letar efter sin försvunna syster som senast såg vid Crystal Lake.
Som Jason ser vi den 1,97långa Derek Mears. Hans stora kroppshydda passar perfekt som Jason även om Kane Hodder fortfarande är min favorit av dom som spelat Jason tidigare.

Det finns inte så mycket mer att skriva om filmen, och gör jag det så förstör jag lite av alla överaskningar om Jason som man får reda på i denna riktigt välgjorda remake. Den håller kanske inte samma klass som Texas Chainsaw Massacre men det är inte långt ifrån. Den var riktigt riktigt bra och blev aldrig långtråkig utan den  är väldigt jämn och bra. En uppföljare sägs vara planerad och den ska komma nästa år om allt går som det ska.

Den här kommer jag se många gånger det är en sak som är säker. Den får en svag 9 av 10






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0