Texas Chainsaw Massacre 2003




Ett ungdomsgäng tar upp en liftare i Texas. Hon är skräckslagen och pratar osammanhängande. Hon tar sedan livet av sig i bilen och panik utbryter. Ungdomarna kontaktar den lokala polisen, vilket var deras största misstag i livet.
Nu börjar en terror dom inte trodde kunna existera. 

Filmen jag nu ska skriva om är alltså remaken på Motorsågsmassakern. En av de bästa skräckfilmer som gjorts.
När jag hörde att det skulle komma en remake vart jag fruktansvärt skeptisk. Orginalet är ju bra som det är?
Men självklart vill ju bolagen mjölka pengar på kultfilmer i ny tappning. Ungdomar vill ju inte se gamla filmer så man kan ju förstå filmbolagen på ett sätt. Men jag vart ju inte glad när jag hörde om denna remake

Klarar regissören Marcus Nispel detta då? Lyckas han med att återskapa känslan från orginalet?

Jag måste säga att det här är faktiskt en av de bättre remakefilmer jag sett. Den slår kanske inte orginalet, men det är inte långt ifrån.

Orginalet från 1974 skapade extrema rubriker när den kom, den debatterades i tv och censuren klippte sönder den fullständigt. Ordet videovåld föddes och politikerna såg med avsmak på filmen för att sedan förbjuda den.
Sedan år 2001 har den ocensurerade versionen funnits att köpa, och när man tittar på den så är den knappt blodig igentligen, exakt varför Motorsågsmassakern vart bannlyst förstår jag inte. Men jag antar att bara filmtiteln provocerade tillräkligt för att man skulle bilda sig en uppfattning om den. 

Remaken därimot,,den är blodig.  Den är riktigt rå på vissa ställen. Utöver det är det riktigt obehaglig stämning och den som skapar mest obehag är faktiskt INTE Leatherface, utan istället sheriffen som spelas av  R. Lee Ermey  som vi sett spela rekryteringsofficer i krigsfilmen Full Metal Jacket.
Han levererar till 100% och lever sig in något grymt i rollen som psykopatisk sheriff och han skapar verkligen ångest och dödslängtan hos ungdomarna i filmen. Hans dialekt och utstrålning passar så perfekt i den rollen han spelar.

Leatherface är även han riktigt brutal i den här filmen. Han spelas inte utav Gunnar Hansen som spelade i orginalet, utan istället av jätten Andrew Bryniarski som faktiskt lyckas grymt bra att träda in i rollen som den missbildade och lätt efterblivna kannibalen Leatherface.
Det dom har gjort i remaken vad gäller Leatherface är att man sällan ser honom i något direkt ljus, utan mest i skuggor och det skapar lite mer skräck och obehag, man ser vissa konturer i ansiktet och man bygger upp en egen bild av hur han igentligen ser ut. Ett mycket smart drag enligt mig.

Det förekommer fler karaktärer under filmens gång, inga stora roller men ganska viktiga ändå. Man får reda på lite hur släktbandet ligger till vilken var väldigt luddigt i orginalet. Och nu snackar vi inavel många generationer bakåt

En karaktär jag därimot saknade i remaken är Edward Sawyer som i orginalet är den som liftar med ungdomarna i början som även är Leatherface storebror. Han var den som plundrade gravar och lik och ordande mat till familjen.
Jag vet inte varför dom tog bort honom men antagligen för att sheriffen i filmen skulle förnya filmen lite och inte göra en total kopia av orginalet.

Några av ungdomarna ska jag nämna också. Dom spelas bland annat  utav Jessica Biel och Jonathan Tucker, Jonathan Tucker är den som absolut spelar rollen bäst av  ungdomarna. Speciellt i en scen mellan honom och sheriffen märkar man hur duktig den killen är. Man ser verkligen skräcken i ögonen och hur nära han är till tårar. Mycket bra scen och bra närvaro av båda skådespelarna.
Även bland ungdomarna saknar man en roll från orginalet, och det är den rullstolsburna Franklin. Nu är han med ganska lite i orginalet men jag saknade honom ändå. Han var en ganska tafatt kille som mest tyckte synd om sig själv.
Istället för Franklin har dom med en rullstolsbunden man som heter Old Monty. Vem han är tänker jag inte berätta utan det får ni se själva.

Effekterna är riktigt bra i den här filmen, det är rått och köttigt och utan att det blir överdrivet. Det känns äkta och det beror till stor del på fotot i filmen. Det är lite skakig och gungande bild vilket gör att det känns lite som en livefilm imellanåt. Det är  inte skakigt som i Blair Witch Project eller Cloverfield, men kameran rör sig nästan hela tiden och bilden är lite lite grynig vilket gör att man får en känsla av att vara med.

Ljudet är även det fantastiskt bra. Det finns  DTS  som alternativ och har det har enormt kraftfull bas, när man sedan hör Leatherface dra igång motorsågen så dånar det ordentligt i hembiosystemet.

Som ni kanske förstår har filmen några brister  om man ska se till "orginal vs remake". Men har du inte sett orginalet så borde du verkligen se den här om du vill se en bra skräckfilm.
Och HAR du sett orginalet och inte den här så gör det. Det här är en värdig remake och har samma obehag och klaostrofobiska stämning som orginalet.

Det kom även år 2006 Texas Chainsaw Massacre The Beginning. Den är vad den heter, Man får reda på hur allt började. Jag gillade även den filmen och den gör att man får svar på många frågor. Hur lyckades igentligen sheriffen bli sheriff? Varför äter familjen människokött? Hur började allt detta? Varför sitter Old Marty i rullstol?
Den är helt klart sevärd och faktiskt råare än filmen från 2003. har ni chansen så se även den.


Filmen finns att köpa för endast 59kr på Discshop

Jag har fortfarande inte sett remaken på Friday The 13th men den dimper ner i brevlådan om 2 veckor, så den kommer jag också att recensera.Känns om om remakes börjar kunna bli bra nuförtiden Ni som sett den kan ju alltid skriva en kommentar vad ni tyckte om den och även TCM remaken.



köpa nytt hembiosystem? Kolla med hifihuset



Diskutera Texas Chainsaw Massacre eller annan skräckfilm? Regga er då på Horrorville



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0