Piranha 3D 2010





Det är sällan jag är riktigt nöjd med dagens skräckfilmer och när jag hörde att det skulle göras en nyinspelning på filmen Piranha från 1978 hade jag min tvivel.

Men jag har lärt mig att remakes blir bara bättre och bättre. Piranha var absolut inget undantag.

Piranha handlar, som ni antagligen förstår om pirayor. Stora hungriga och monstruösa pirayor som äter allt i dess väg.
Anledningen till denna invasion av pirayor är en liten jordbävning vars vibrationer öppnar upp en spricka på havets botten, pirayorna simmar då ut och hamnar i Lake Victoria. Lägligt nog till ett springbreak vilket skapar en enorm rusning av badande och supande ungdomar.



Det finns mycket sköna klyshor i Piranha. Då det är ett springbreak i en skräckfilm måste man såklart exponera mycket bröst, fulla ungdomar. Några coola killar på en båt och självklart lite poliser ingen har någon som helst respekt för.
Sen brakar det loss totalt och det blir ett blodbad.

Filmen känns tidlös. Den kommer garanterat bli kultförklarad och det är den värd. Den är ganska poänglös och kräver inte ett smack av tittaren .Men det är en skön film att fördriva tiden med.
Senaste åren inom skräck har det enligt mig kommit  lite för tunga titlar som är djupa, mörka och bara försöka bräcka varandra vad gäller tortyr och mord.
Missuppfatta mig inte nu, jag gillar verkligen filmer som SAW, Hostel och liknande filmer. Men det Piranha lyckats med är att få det äckliga till en nivå alla klarar av. Det är inte det genuint onda och elaka typen av skräck, utan en skräckfilm med komiska inslag. Utan att bli varken för löjlig eller för komisk, ådran för en riktig skräckfilm finns fortfarande kvar.

Mannen bakom filmen heter Alexandre Aja. Han har tidigare gjort filmerna Mirrors, The Hills Have Eyes och den franska skräckfilmen Switchblade Romance. Han kan med andra ord skräckfilm och vet vad folk vill ha. 

Det är bra tempo i filmen Piranha och det är knappt en lugn stund, utom dom gångerna man exponerar bröst och simmande nakna kvinnor, så är du kille och har en svartsjuk flickvän ska du nog välja en annan film.

En uppföljare är på gång, och följer den orignalet av Piranha 2 som kommer även pirayorna kunna flyga. Det ser jag fram mot. Det kommer bli hysteriskt kul att se.







Kommentarer
Postat av: Tommie

äntligen skrev du! som man har väntat! ;)

Håller med Piranha är en riktigt cool film.

2010-10-20 @ 13:37:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0