Mirrors 2




Filmen Mirrors som släpptes 2008 är en film som enligt mig har fått ta onödigt mycket negativ kritik. Personligen tycker jag det var en av de bättre skräckfilmerna 2008. Bra stämning, bra nerv och riktigt blodiga och snygga effekter.

Nu har det kommit en uppföljare, och efter många års erfarenhet av film kan jag nog räkna upp ungefär 5 uppföljare som är bättre än första delen. Bland dom 5 filmerna finns inte Mirrors 2.

Mirrors 2 handlar om Max som efter en mycket dramatisk bilolycka levt i en djup depression fylld av droger och sprit. Han har mardrömmar och ser märkliga syner som förföljer honom dagligen.
Han får via sin pappa jobb på ett stort köpcenter som nattvakt där han i lugn och ro kan bearbeta sina mardrömmar och psykiska problem.
Men det visar sig snabbt att något inte står rätt till. Personalen på köpcentret börjar dö en efter en och det visar sig att Max märkliga syner i speglarna inte bara existerar i hans fantasi, det finns något bakom spegeln som är på jakt efter blod.

Mirrors 1 var som sagt påkostad och hade även riktigt snygga och brutala effekter. Bland annat en scen i ett badrum som fortfarande är en av de coolaste scener jag sett. Ni som sett den vet nog vilken scen jag tänker på.
Dom effekterna är ett minne blott i uppföljaren. CGI är vanligt bland dagens filmer, det har jag inget imot alls. Men en dålig effekt är en dålig effekt oavsett teknik. Idag är just effekter något som kan hjälpa eller stjälpa en film, och i Mirrors 2 är effekterna knappast någon hjälp. Bland annat är det en scen mot slutet av filmen som verkligen skapade ett antiklimax som är svårt att beskriva i ord. En mäktig scen som blir totalt skrattretande just på grund av dåliga CGI-effekter.

Det är synd, för Mirrors 2 är faktiskt inte en helt dålig film för övrigt. Handligen är helt okej och den har en bra grund att bygga på och vissa scener skrämmer en faktiskt ordentligt. Men det som saknas är den spänning som Mirrors 1 hade. Den var spännande och intressant filmen igenom och hade även mycket bättre och etablerade skådespelare.
I uppföljaren är det, iallafall för mig helt okända ansikten och det känns som om dom själva inte tror på filmen och uppträder ganska stelt. Det blir aldrig riktigt trovärdigt och man bryr sig inte speciellt mycket om bakgrunden till vad som händer.
Jag såg fram mot den här filmen, men min magkänsla hade rätt även denna gång. Att del två är bättre än del ett är mycket ovanligt.

Filmen släpptes direkt på DVD vilket inte förvånade mig det minsta. Den finns att köpa för 169kr på Discshop.

Om ni vill ha en skräckfilm som handlar om speglar rekomenderar jag istället kultklassikern Candyman. Har ni inte sett den så gör det. En fruktansvärt bra film som jag ska skriva om i min kommande kategori Veckans Kultfilm.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0