X-box Kinect





Den här månaden har varit dyr för mig. Men det har det varit värt. I helgen så köpte jag mig ett X-box Kinect.
För er som kanske inte vet vad det är så är det ett vanligt x-box, men med en medföljande kamera som registrerar dina rörelser. Detta leder till att man inte behöver någon handkontroll alls. Din kropp är alltså den som styr figuren i spelet.

När jag såg första trailern var jag riktigt skeptisk och trodde inte att det skulle fungera alls. Plus att trailern visade den ultimata lyckliga amerikanska familjen i vardagsrummer med ett extremt påklistrat leende i ansiktet.

Men när jag testade att spela inne på Media Markt så visade sig att det är så lycklig man blir. Man vevar, hoppar och flaxar oavbrutet. När jag sedan kom hem så spenderade jag och familjen och några vänner x antal timmar framför tv, vilket kändes dagen efter. Jag hade en helt otrolig träningsvärk i benen och axlarna.

Jag har bara det medföljande spelet Kinect Adventure. Grafiken är ganska så enkel, men det kompenseras med riktigt bra känsla, och rörelserna är riktigt synkade. På Kinect Adventures är det 5 olika småspel, det är allt från forsränning till att man ska täppa igen hål i en stor undervattenskammare som attackeras av olika fiskar. Man får använda exakt hela kroppen, inklusive huvud för att täppa igen hålen.

Hanteringen är enkel, och även min 4åriga son förstår hur man ska göra för att komma vidare mellan menyerna i spelen.

Kinect är kanske inte rätt spel om du verkligen vill spela ensam flera timmar om dagen, utan känns mer som en social funktion precis som Guitar Hero eller kanske Buzz. Fördelen därimot är att man verkligen blir aktiv av att spela. Som exempel för er dansintresserade kommer bland annat Zumba att släppas. Det kommer även en mängd olika sportspel. Och Ju hårdare rörelse du gör, ju hårdare/längre blir effekten i spelet. Så det går verkligen inte att mesa sig igenom spelen. Ni som kanske tvivlar bör iallafall testa att spela inne på Media Markt eller annat ställe. Det är lätt att bara läsa kommentarer på youtube eller olika forum och hänga upp sig på negativ feedback. Men jag har tillexempel inte upplevt något laggande eller släpningar på något sätt.

Jag tror på Kinecten och den känns mycket roligare än Nintendo Wii då man nu verkligen får använda hela kroppen och kan då också få ut max av spelandet.

Vissa tycker att känslan försvann när man inte längre behövde någon handkontroll. Och visst, jag kan förstå dom. Men nu är som sagt Kinecten inte den typen av spelande som det var förr. Inte än iallafall, för rykten säger att Gears Of War även ska släppas till Kinect, vilket kommer bli ruskigt spännande.

Priset för Kinect ligger omkring 1400 och då medföljer Kinect Adventures. Har du ingen X-box sedan tidigare kan man köpa ett paket med konsol+Kinecten med priser från 2600 beroende på vilken prestanda du vill ha.

Om Kinecten blir årets julklapp? Om du frågar mig så blir svaret ja.




jag lägger in en brutal smash på Kinecten




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0