Ny tv och bluray


Bloggen heter trots allt hifiochfilm, så det kanske vore på tiden att skriva om andra saker än bara film?

Förra veckan kände jag att min gamla platt-tv hade gjort sitt och att den får fylla sitt behov nere i källaren istället.
Jag velade fram och tillbaka vad jag skulle ha. en plasma, LCD eller rent av en LED?

Det slutade med att jag köpte en plasma. Dels för att jag upplever bilden på plasma som mycket djupare och klarare för ett mycket lägre pris än på LCD och LED.

Märket blev en LG, och modelen heter 50PK350N. Det är en 50" stor tv med 600hz och dynamisk kontrast på
3 000 000:1.  När jag läste om den tvn på prisjakt och på olika forum var det vissa klagomål på att det var reflektioner i frontglaset, vilket jag inte såg som något som helst problem. Det var enligt mig en mycket klockren bild och en riktigt djup svärta där det svarta verkligen var svart.  Det otroligt låga priset chockade mig då den endast kostade 6899kr. Att tvn även är rankad 1a på prisjakt gjorde mitt val ännu enklare.

Första filmen jag slog på för att se vad tvn gick för vad Avatar, och färgerna var helt fantastiska att se. Miljöerna fick ett otroligt liv och kontrasterna kom till sin fulla rätt. En riktigt knivskarp bild redan i standard läge.

En annan praktisk sak på tvn är att den har USB-ingång, vilket gör det möjligt att kolla på kort eller film direkt via USB. Något som känns som en bra nödlösning om dvd/bluray skulle gå sönder.

Inställningarna var till en början lite krångliga och det fanns otroligt många olika lägen beroende på vilken källa man ska titta på. Men efter lite pillrande så löste det sig med bra resultat.

Fanns en sak jag inte gillade därimot, och det var fjärrkontrollen där knapparna kring pilarna och menyknapparna sitter otroligt tätt, vilket leder till en del feltryckningar. Men det är en vanesak, plus att jag i sinnomtid ska köpa en universalkontroll.

Mitt andra köp var en blurayspelare. En väldigt enkel Sonyspelare. Modellen heter BDP-S370B, och även den har USB-ingång som även klarar MKV-filer vilket är ett stort plus. Spelaren har även ett minne, vilket betyder att om jag stänger av filmen vet spelaren vart jag stängde av, och frågar vid nästa tillfälle om man vill fortsätta titta från senaste uppspelningen.

Dessa två köp innebär att jag nu mer eller mindre endast kollar på Bluray och kommer nu även recenserar bilden på filmerna, vilket känns som ett överflöd på mina tidigare recensioner.

Jag har inte bra bilder på varken tvn eller blurayspelaren men lägger upp från Experts hemsida där jag köpte mina produkter.

Klicka på bilderna så kommer ni till respektive produkts sida på Prisjakt.se (öppnas i nytt fönster)








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0