Paranormal Activity



Nu har jag äntligen sett 2000talets mest omtalande spökfilm Paranormal Activity. 
Filmen som med en budget på endast 15.000 dollar skrämt slag på folk världen över.

Handlingen är väldigt enkel. Katie och Micah har köpt ett hus, ganska omgående märker dom att dom inte är ensamma och att huset är hemsökt. Micah tar chansen att få med dessa paranormala aktiviteter på film och riggar upp filmkamror i huset. Nu har paret chansen att se vad som händer i huset medans dom sover. Vilket för dom blir början på en sann mardröm.

Skådespelartalang var inget som behövdes i Paranormal Activity. Filmen ska föreställa en hemmagjord dokumentär gjord av "vem som helst".
Det gör alltså ingenting att det ibland kan kännas stelt och lite tillgjort.
Kanske låter konstigt men det ökar faktiskt trovärdigheten.
Man ser att katie tycker det är obekvämt att bli filmad, och folk undviker att titta in i kameran. Precis så som många antagligen skulle reagera på att få en filmkamera upptryckt i ansiktet.


Enkelhet. Det är ett återkommande ord när man tänker tillbaka på filmen.
Det finns inga onödiga CGI-effekter, inga monster, ingen bluescreen eller något sådant. Här kör man enbart med känsla och stämning. Och lyckas enligt mig till 100%. 
Med mycket simpla händelser och ljud fångar filmen mitt intresse och får mig att sitta kvar i soffan och se klart den här filmen.

Och rädd, det blir man. Och fast jag inte hade speciellt hög volym eller mitt 5.1system inkopplat blev jag riktigt rädd mellan varven och jag var ganska nära på att ta en kort paus när slutet närmade sig. Exakt vad det är man blir rädd för är svårt att svara på, men kanske just för att filmen är så enkel. Det finns faktiskt inte ens bakgrundsmusik. Det borde vara negativt eftersom stämningen försvinner. Men saken är den att jag tänkte inte på att den saknades förens jag började skriva recensionen.

I efterhand har jag hört att den här filmen gör sig bäst med riktigt hög volym och ett bra 5.1 system. Jag trodde faktiskt inte det skulle behövas surroundljud till den här typen av film. Men där hade jag fel. Tydligen ska jag ha gått miste om en del fotsteg och viskningar med mera.
Så när ni ska titta på Paranormal Activity, tänk på att ha maffigt ljud och hög volym för att få ut max av filmen.

Sista halvtimman fram till den mäktiga finalen är något av det mest effektiva jag sett inom just spökfilmer. Man sitter på helspänn hela slutscenen och när eftertexten börjar rulla är man helt färdig, och filmen kommer nog påminna mig några nätter framöver när det knarrar i trappan eller när mina element smäller.

Paranormal Activity kommer jag garanterat att köpa när den släpps. Den saken är klar.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0