Kommissarie Späck






Sverige var en gång i tiden riktigt bra på att göra komedier som verkligen fångade folks hjärta. Exempel på några filmer är Sällskapsresan, Repmånad och den första Göta Kanal. Vad som gjorde dom filmerna så fantastiska var att det fanns bra manus, bra skådespelare och mycket varm humor.

Det var länge sedan, mycket länge sedan.

Den nya filmen Kommissarie Späck är även den en komedi. Den har därimot ingenting gemensamt med de gamla klassikerna jag nämde tidigare.  Kommissarie Späck är dålig. Riktigt dålig och kan vara en av de sämsta filmer jag sett på mycket länge.

Filmen är en svensk variant av den humor som finnss i Hot Shots och Nakna Pistolen. Fast Kommissarie Späck skämtar med polisfilmerna Beck, Huss och Wallander.

Bakom denna katastrof till film ligger Fredde Granberg. Av humorn att döma så kom inte det som en överaskning. Han har en speciell stil som funkar i små mängder, men att stå ut med den i en långfilm är inte det lättaste.

Filmen handlar om Mårten Späck. Han är kommissarien som alltid är hungrig och han äter oavbrutet filmen igenom. Till sin hjälp har han Grynvald Karlsson och dom ska lösa ett mord.
En man har hittats. Han är genomborrad av knivar, skedar, gafflar och även en pepparkvarn.
Kommissarie Späck misstänker en seriesjälvmordsmördare.

I jakten på självmordsmördaren kommer poliserna tillsammans med polisen Irene Snusk in på ett litet sidospår som visar sig vara det värsta brottet i svensk kriminalhistoria.

Låter det skoj? Det finns vissa skämt som är roliga. Men det är inte många. Problemet med filmen är att det känns som dom har ett reservskämt direkt efter förra skämtet för att vara säkra på att man ska skratta minst en gång per scen.

Jag kan inte sätta fingret på exakt vad som gör att jag faktiskt avskyr den här filmen. Men det kan vara för att det är skämt efter skämt efter skämt och att inget av dom är speciellt kul. Det kan också vara för att huvudpersonen som spelas av Leif André inte passar i rollen, han ser även uttråkad ut och kan inte agera i den här typen av film. Det kan också vara att filmen känns otroligt krystad och inte alls intressant. Jag kan inte säga att jag såg fram mot den här filmen, men att att det skulle vara så här urbota dåligt kunde jag inte ens föreställa mig.

Den som "räddar" filmen är Johan Hedenberg som spelar Grynvald. Han gör faktiskt en riktigt bra tolkning av den sura och mycket förbannade polisen Gunvald Larsson. Och det är också Grynvald som gav mig det största skrattet i en scen som handlar om en tyskdubbad polis som pratar i osynk.

Men annars är det bara dåligt. Dåligt och långtråkigt. Jag känner att jag inte har mer att skriva om den här filmen. Jag brukar skriva mer ingående om skådespelare, budskap med mera. Men jag har inget intresse av det när det gäller den här filmen. Det finns inte, fast jag anstränger mig något som får mig att slösa energi på att skriva mer än nödvändigt om den.
Den är sämre än Göta Kanal 2 och 3. Det är helt sanslöst.

Köp den inte. Se den inte. Ladda inte ens hem den. Se sällskapsresan eller en valfri svensk film. Alla är bättre än Kommissarie Späck.





Kommentarer
Postat av: Freja

Nej tack...hoppas jag aldrig behöver se den..

Bra Blogg!

2010-12-09 @ 17:45:58
URL: http://frejasmovieblog.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0