Draktränaren




Dreamworks har haft många höjdarfilmer genom åren. Vi har fått Shreck, Kung Fu Panda och Madagascar.
Detta är ännu en ruskigt bra animerad film med fantastisk animation och en bra story som gör detta till en undert äventyr för alla åldrar.

Draktränaren handlar om Hicke som är en liten vikingapojke som bor på en ö där det haglar och snöar nästan året om. Hans far är oroad över Hicke då han är liten, svag och ganska klantig och uppfinner gång på gång vapen som aldrig fungerar. Men en natt lyckas Hicke pricka en drake med en egengjord slunga.

Det visar sig att draken han fångar är en Nattfasa, den mest fruktade draksorten av alla. Men det visar sig att drakarna inte alls är så mordiska och hemska som vikingarna trott, och en vänskap mellan Hicke och draken "Tandlös" växer sig fram. Vilket måste hållas hemlig då vikingarnas barn tränas till att bli drakdödare. Bland barnen har vi den kaxiga tjejen Astrid som kämpar stenhårt för att bli en framgångsrik drakdödare. Hicke är hemligt kär i henne och gör vad han kan för att vinna hennes kärlek.

Jag såg den här filmen med höga förhoppningar och jag fick precis det jag ville ha. Filmen är otroligt vacker och man kan inte låta bli att älska karaktärerna Hicke och Tandlös. Visst kan filmen ses som lite förutsägbar, men det är trots allt en film riktad mot barn.

Filmen har många och bra actionscener och tempot är för att vara en barnfilm riktigt högt. En och annan moralkaka får man också men inte så att man stör sig på något sätt.

Det som gör filmen så bra är just animeringen. Det är ruskigt detaljerat och mycket vackra färger. Många animerade filmer brukar kunna vara ganska stela, men det är allt annat än stelt i Draktränaren och jag ångrar idag att jag inte såg den i 3D på bio. Det är riktigt tuffa flygscener som skulle få en att trilla ur stolen på biografen.

Nu har jag bara sett filmen på DVD och längtar efter att se den på Bluray då det kommer vara en enorm upplevelse både vad gäller ljud och bild.

Alla föräldrar borde se den här filmen ihop med sina barn. Det är verkligen en upplevelse för hela familjen. Min draktokiga 4åring älskade den här filmen så jag tror inte den är för otäck för någon speciell ålder. Men alla barn är olika så det kan säkert vara så att vissa barn tycker den kan vara lite läskig så det är helt upp till er.

Filmen finns både på bluray och dvd på Discshop. Jag passar även på att tipsa om Discshops julkalender där ni hittar mycket godis så har ni tur dyker Draktränaren upp där.











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0