Drag Me To Hell



Christina jobbar på en bank och gör allt för att bli befodrad och få en karriär inom yrket. Det gör även kollegan Stu Robin och bankchefen säger att för att få klättra i karriären gäller det att ta en hel del svåra och jobbiga beslut. Detta leder till att Christina gör allt för bräcka Stu och bestämmer sig för att tuffa till sig lite för visa vad hon går för och få sin befodran.

In på banken kommer en gammal kvinna vid namn Mrs Ganush och vill ha ett lån för att ha råd att bo kvar i sitt hem som hon bott i över 30 år. Christina väljer att säga nej trots att samvetet säger ja.

Mrs Ganush blir oerhört ledsen och sårad och kastar i vredesmod en förbannelse över Christina som heter Lamia.
Förbannelsen förföljer Christina dag som natt och kommer föra henne till helvetet inom tre dagar.
Finns det något att göra för att häva förbannelsen eller är Christina dömd att brinna i Helvete för alltid?


Drag Me To Hell var en av de filmer jag mest såg fram imot i skräckfilmsvärlden. Det var inte bara själva handligen som lockade mig utan även att den är gjord utav Sam Raimi som tidigare gjort skräcksuccén Evil Dead.
Precis som i Evil Dead finns det utöver skräck en stor och varm portion humor. I många andra filmer brukar det sällan fungera då det ena brukar slå ut det andra, men Drag Me To Hell lyckas perfekt med den kombinationen.

Den är snyggt filmad och det syns tydligt att det är Sam Raimi som ligger bakom filmen. Han använder som tidigare intressanta vinklar och väldigt udda zoomningar, vilket känns igen både från filmerna Evil Dead och Army Of Darkness.

När det kommer till dom effekter som är med i filmen är det av väldigt varierande kvalité. Vissa av dom är otroligt lyckade trots väldigt enkla och billiga medel. Medans vissa CGI effekter känns mindre lyckade och ser nästan lågbudget ut. Men med tanke på att hela filmen känns lite som en hyllning til skräckfilm kan det mycket väl vara ett medvetet val.

När vi kommer till skådespelarna så ser vi Alison Lohman spela huvudrollen Christina. Henne har jag inte sett någonting av tidigare, men jag tyckte om det jag såg. Hon Spelar med enorm övertygelse och lyckas skapa medlidande för karaktären hon spelar. 

Vi ser även Justin Long. Han har tidigare mestadels setts i komedier och actionfilm och spelar här den mycket skeptiska men ändå trogna pojkvännen som ställer upp för Christina på alla sätt som är möjliga. Jag gillar Justin Long och hade hoppats på att han skulle ha haft en lite större roll än vad han hade. Men det lilla han är med gör han riktigt bra.

Som den onda och hämdlystna Mrs Ganush ser vi Lorna Raver. Den som gjort sminket på henne borde vinna ett pris. Hon ser riktigt vidrig ut om man kan nästan känna lukten av hennes andedräkt.


Drag Me To Hell är trots sin enkelhet en av de bättre skräckfilmerna på många många  år. Den är inte speciellt blodig utan satsar mer på stämning, ljudeffekter och sist men inte minst, timing. För det är något Sam Raimi är expert på.

Jag är väl medveten om att jag inte skrivit mycket vad som händer i själva filmen. Men för att ge dig som läser det här bästa möjliga upplevelse har jag valt att inte göra det. Men tro mig,,,du kommer få allt du begär av en skräckfilm.

Drag Me To Hell finns för endast 119kr på CDON
 

Filmens officiella hemsida med mer info och trailer finns på http://www.dragmetohell.net/








Kommentarer
Postat av: Linus (retsirkrep @ HV)

Bra skrivet Skabben!

Fullkomligt äääälskar Drag me to hell jag.

2009-11-04 @ 21:49:02
URL: http://linusmagne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0