Inside




Inside handlar om Sarah som tillsammans med sin livskamrat är med i en våldsam trafikolycka. Maken dör i olyckan, men Sarah som är gravid överlever och det ofödda barnet likaså. Tiden går och när julen nalkas väljer hon att förbereda barnets förlossning i lugn och ro i sitt hus i förorten.

En kväll knackar det på dörren och en desperat kvinna vill komma in och låna telefonen, Sarah som vill vara ifred säger då nej. Men efter det börjar hon ana oro av olika anledningar och ringer polisen.

Polisen kommer till platsen då Sarah känner obehag av vissa saker kvinnan sagt och vill gärna att poliserna ska stanna kvar, men dom tror att hon kan vara lugn och att kvinnan försvunnit. Problemet är bara att kvinnan redan har tagit sig in i huset och den värsta mardrömen en gravid kan drabbas av tar sin början.

Våldet i franska filmer brukar vara ganska grafiskt och rått. Inside är verkligen inget undantag och jag som är väldigt van vid våldsamma filmer övervägde nästan om jag skulle titta vidare. Jag har sett mycket men aldrig så här extremt våld mot en kvinna, speciellt inte mot en gravid.

Det är inte bara våldet som är jobbigt, det är hela stämningen i filmen. Den gravida kvinnan som kämpar för både sin och barnets överlevnad, den svårt psykiskt sjuka kvinnan som lever och andas enbart för att skada Sarah på alla sjuka sätt som är möjligt. I vissa scener får man även se hur barnet reagerar på slag och även stick från en sax.


Det känns lite som filmen är uppdelad i två delar. Först den obehagligt paranoida känslan man känner i filmen Strangers när någon smyger omkring i huset och bara provocerar, till att senare bli ett inferno av blod och tortyr som får Hostel och SAW filmerna att framstå som komedier.


När filmen sen var slut satt jag tyst och kännde mig nästan tom.
Jag visste inte vad jag skulle tycka, jag för en sekund ångrade att jag såg den. Vissa saker trodde jag var tabu i filmer att visa. Men som allt annat så ändrar sig även filmer, och censuren hade banlyst denna filmen för all framtid om den skulle kommit under 80talet det kan ni vara säkra på

Ljudet är som nästan alla franska skräckisar helt underbart, och DTS finns som alternativ. Hjärtslagen man får höra i vissa scener fick mig att tro att baslådan nästan lättade från marken.

Filmen finns just nu att köpa för 35kronor på  http://www.webhallen.com/prod.php?id=88907

Den här filmen är svår att ge betyg på. Handlingen i sig och sjävla twisten på slutet får full poäng, därimot de luckor som finns sänker en del. Så jag ger den 4 poäng av 5 möjliga.

Kan säga en sak iallafall, är du gravid eller nyss fått barn bör du nog välja en annan film.






Kommentarer
Postat av: Candy

Jag tycker att ljudet i filmen var totalt värdelöst.

2009-07-02 @ 17:07:15
URL: http://eyecandy.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0