Recension av filmen Crank




Filmen  börjar med att yrkesmördaren Chev Chelios vaknar upp i sin lägenhet med huvudvärk och illamående.
I lägenheten hittar han en dvd där han ser sig själv bli förgiftad av en fiende han råkat skaffa sig under ett tidigare uppdrag.
Giftet han får i kroppen  gör att han endast har 1 timma kvar att leva.
Efter några samtal får han reda på att om han håller pulsen uppe har han möjlighet att leva längre och få chansen till att hitta ett motgift. Nu börjar ett inferno av kaos, våld och action.

Chev Chelios spelas av Jason Statham som vi tidigare sett i Transporter filmerna. I Crank är han arg, riktigt arg och vill du se en actionfilm så hittar du ingen film med mer action än just Crank.
Han spelar rollen enormt bra och jag vet nog ingen som skulle passa bättre i den här rollen.

Jag hade hört talas om filmen och hittade den billigt på Discshop. Jag var helt lyrisk över den här filmen och efter 15 minuter hade det varit mer kaos än under samtliga Steven Seagal filmer som gjorts. Det är biljakter i varuhus, det är skottlossningar, slagsmål och det knarkas. Allt på ett väldigt intensivt sätt.
Det är även en väldigt rolig scen mellan Chev och hans flickvän som spelas av Amy Smart. Kan inte säga vad som händer, men ni lär skratta en hel del åt den det kan jag lova.

Moral existerar inte över huvudtaget i filmen, Chev tänker enbart på sig själv och struntar fullständigt i att han vänder upp och ner på hela staden. Filmen har även en hel del humor och man kan inte låta bli att skratta i många scener, mycket just pga att det är ett väldigt bra skådespeleri samtidigt som dialogerna är klockrena,och ju mer tiden går ju mer spårar Chev ur. Hans metoder för att höja pulsen är mer eller mindre genialiska.

Filmen är 87minuter lång och det kändes som den tog slut nästan direkt tack vare tempot Jag har nog ALDRIG sett en actionfilm som fängslar mig så snabbt. Jag har sett filmen 3 gånger redan och den blir bättre och bättre varje gång.

Det finns även en uppföljare som jag tyvär inte har sett än. Men den ska jag försöka se så fort som möjligt.

Men vill du se en actionrulle som spöar allt så är det här en given film. Du kan inte bli besviken.








Kommentarer
Postat av: Tomten

Klart bland om bästa filmerna jag sätt även fast den är några år nu.

2an är helt underbar också fast inte i samma klass som 1an men samma tempo i hela filmen o Galna saker.



Din recention känns precis som den är skriven av mig.

Bra gjort

2009-06-29 @ 12:50:33
URL: http://streetsofsundsvall.se
Postat av: Penny

Jag har sett tvåan också och den är grym. Jag älskade den första, men tvåan håller samma mått.



Grym film!



;)Penny

2009-07-05 @ 17:37:20
URL: http://pinuppa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0