Det var en gång,,,




Det finns nog inte många som inte känner till Det Var En Gång serien. Serien gjordes mellan 1978-1987 av Albert Barillés i syfte att blanda barnprogram och pedagogik om kroppen, rymden och historiska händelser. Filmerna vart en enorm succé och har fått kultstatus sedan länge

För en tid sedan släpptes äntligen samtliga tre DVDboxar och det var ett enormt nostalgiskt ögonblick för mig att titta på dom tillsammans med min lilla son. Han satt som klistrad avsnitt efter avsnitt  och tyckte om serien,antagligen lika mycket som jag gjorde när jag var liten
Det bästa med programet är att vuxna lär sig precis lika mycket som barnen gör eftersom filmerna behandlar väldigt stora ämnen. Plus att det faktiskt är riktigt spännande avsnitt,även för vuxna.

Filmen En Cellsam Historia är nog den som är lättast att skriva om.
Allting utspelar sig inuti människokroppen där man får följa "Mäster" som är den som har hand om allting vid sin dator.
Bland annat får man se hur dom röda och vita blodkropparna arbetar. Vad som händer om man blir sjuk. Hur hjärtat fungerar och hur skelettet är uppbyggt.
Detta är då väldigt pedagogiskt och enkelt men ändå detaljerat och fint  tecknat. Det blir även spännande för barnen när det blir lite "krig" i kroppen vid sjukdomar och andra problem som kan dyka upp, och det då är små farkoster som flyger omkring och hjälper till och små soldater som springer runt och motar bort bakterier. 

Utöver farkoster och soldater så är det samma saker som barnen får lära sig i skolan,men det intresse filmen skapar gör att det blir mer intressant än att sitta still och läsa en bok, och barnen kan som sagt även lära sig massor om dom inte kan läsa. Den här filmen är fantastisk på många sätt.

Tyvär måste jag säga så är produktionen på boxarna inte något vidare, speciellt på Det Var En Gång Rymden där ljudet på talet är väldigt lågt och överröstas nästan av musiken och ljud-effekterna. Sedan är bilden något suddig men det får man acceptera. Synd bara på en annars fin box.

Jag säger ändå trots de brister jag skrivit att Det Var En Gång serien är given att köpa för dig som antingen vill ha nostalgi, eller har barn som börjar undra hur saker och ting fungerar i kroppen, rymden och hur allting startade på jorden.

Cell-sam Historia är totalt 780 minuter lång och har både det franska orginalrösterna och även de svenska rösterna.

Samtliga boxar finns på  www.dischop.se  








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0