The Eye 2008



Då var det dags att recensera ännu en remake. Denna gång är det spökfilmen The Eye som är en helt fenomenal skräckfilm som från början gjordes av The Pang Brothers och släpptes år 2002.
Filmen handlar om en ung kvinna som  förlorar synen som barn och nu ska göra en hornhinnetransplantation för att få synen tillbaka.
Operationen lyckas och synen blir sakta men säkert bättre. Men hennes glädje blir inte långvarig. Dagar som nätter ser hon skugglika varelser och visioner om död och förintelse. Spöken börjar omge henne vart hon än går och hon kan inte göra någonting för att få vara ifred. Hon börjar forska lite och börjar snart förstå hur det ligger till, och vem som kan hjälpa henne.

I nyinspelning ser vi en enormt duktig Jessica Alba spela huvudrollen som den sympatiska Sidney. I den här filmen så spelar hon ingenting på sitt utseende utan visar enbart vad hon klarar av som skådespelerska. Något hon lyckas förvånandsvärt bra med. Man har ju vant sig att hon alltid ska spela sexsymbol eller superhjälte, men i den här spelar hon en skör kvinna som lever i ständig skräck. Hon ger en enorm tyngd och förtroende till rollen hon spelar, det känns trovärdigt det hon gör helt enkelt.

Till en början var jag fruktansvärt skeptisk till den här med tanke på alla dåliga remakes USA gjort tidigare.
Vi har ju One Missed Call som jag skrivit om tidigare och även Grudge och Dark Water som verkligen bara var skräp.
Hur klarar sig dåThe Eye? Om man tänker på att det är en remake så klarar den sig faktiskt riktigt bra,
Den följer orginalet mer eller mindre felfritt, det är några få scener man skulle viljat sett men annars är det som man vill att en remake ska vara.

Den här filmen är långt ifrån så otäck som orginalet. Personligen tycker jag orginalet är något av de bästa och kusligaste spökfilmer som gjorts någonsing. Och det har mycket med hur spökscenerna är uppbyggda. Det går långsamt långsamt för att sedan eskalera totalt och verkligen skrämma vettet ur en. Så blir det inte riktigt i remaken utan det går ganska snabbt hela tiden och man hinner inte blir så där riktigt rädd som jag ville bli. Man hoppar till många gånger i remaken men den sätter sig inte psykiskt som orginalet lyckades med.

Har man inte sett orginalet från 2002 så kan jag absolut tänka mig att filmen kan vara riktigt obehaglig och läskig. Det är en bra väldigt bra film och en värdig remake och Jessica Alba gör enligt mig sitt livs bästa roll.

The Eye 2008 köpte jag för 29kronor på Gekås i Ullared. Men orkar du inte köa flera timmar i en fullsmockad butik så kan du annars beställa den på Discshop för 59kr





Kommentarer
Postat av: Fredrik Olsson

Den är okej, men jag tyckte den var alldeles för tam.



En ganska slätstruken skräckis. men du har rätt i att Alba gör en bra insats.



Filmen i sig har inte den nerv och känsla alls som originalet. Om man jämför med andra remakes så visst, då är den bättre än genomsnittet (Se Dark Water remaken; den suger fläskpung)

2009-08-04 @ 12:51:34
URL: http://blogg.unspoken.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0