Låt den rätta komma in




Då har jag äntligen sett den. Ett gäng vänner har tjatat på mig om att se den, men det har aldrig blivit av och jag måste erkänna att det  inte var den mest lockande filmen i min samling. Men nu har jag sett den och jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare. För Låt Den Rätte Komma In är riktigt riktigt bra.

Oscar är 12 år gammal och bor med sin mamma i en förort i Stockholm. Han blir mobbad i skolan och har inga vänner. På fritiden är han alltid ensam och sitter på gården och grubblar och funderar på om hans helvete någonsin ska få ett slut. Han drömmer om att döda sin mobbare i skolan men vågar inte ta det sista steget för att få det gjort.

En vinterkväll träffar han flickan Eli, en nyinflyttad granne som Oscar aldrig sett i skolan trots att dom är jämngamla.
Det visar sig att Eli inte är som alla andra barn, och hon har begär och drifter som är direkt livsfarliga för hennes omgivning. Hon är vampyr och lever på blod som hennes pappa ordnar åt henne. Nu börjar en märklig vänskap växa fram och Oscars liv får en intressant vändning.

Det första jag reagerade på var att det här måste vara den mörkaste och kallaste film jag någonsin har sett.
Filmen utspelar sig på vintern vilket leder till att stämningen och koreografin blir väldigt härlig och ger även en stor mängd vackra naturbilder. Filmen ska som sagt utspelas i Stockholm men är i själva verket inspelad i Luleå för att försäkra om tillräkligt med snö och mörka timmar på dygnet. 

Det här är inte på något sätt en skräckfilm trots de blodiga scenerna och temat vampyrer. Det är en drama med vampyrinslag och vänskap är nyckelordet i filmen.Till viss del påminner den här om Twilight, iallafall delen om vänskap mellan vampyr och människa och en kärlek som gör det svårt för båda parter.
Personligen gillar jag Låt Den Rätta Komma In betydligt bättre. Dels för att det är bättre stämning och är så mycket mörkare och ondskefullare. Med ondskefull syftar jag inte på vampyrer och död utan det budskap filmen har. Utanförskap och mobbing. Hur mycket klarar en människa av innan den brister? Hur långt kan man gå, hur mycket ställer man upp för sina vänner och vad blir konsekvenserna av det? Det är det som är den röda tråden i filmen.

Filmen är mycket djup och kan säkert tolkas på många sätt. Men jag gillade den stenhårt och ser det som en av de bästa filmer som producerats i Sverige. Enda som slår den på fingrarna är Onskan som enligt mig är ett sant mästerverk.
Jag tror även att Låt Den Rätte Komma In är en sådan film man antingen hatar eller älskar. Den är väldigt udda och jag kan tänka mig att många hade otroliga förväntningar på den. Jag försökte inte ha några alls och kanske var det just därför jag gillade den. Man måste se på filmen och inte bara titta om ni förstår vad jag menar med det.

Ta chansen att se den. Säljs mer eller mindre överallt för helt okej pris.
Man får även ett kärt gammalt återseende, Minns ni Ika i Rutan? Hon som ledde barnprogram under 80talet som hade ett dansande skelett som hette Åke. Jo då henne ser vi i en ganska intressant roll.





Filmens officiella hemsida finns här



Kommentarer
Postat av: Anonym

nee... den där filmen kan inte vara bra..... visst du sa väl samma sak innan du såg den. Men neee... svensk vampyr film.. nej... säger bara det..... usch... :) men måste väl ta och se den nu....

2009-08-21 @ 20:12:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0