Bilar



Bilar är en film från animeringsbolaget Pixar och handlar om den mycket egenkära bilen Blixten McQueen. Han älskar sig själv över allt annat och är mycket dryg och bryr sig inte om någon annans känslor.
Hans dröm är att vinna den stora tävlingen Pistong Cupen. Men i den stora finalen händer en sak som gör att det blir en utslagstävling i Kalifornien. Men under resan inträffar ett misstag och Blixten hamnar istället i Kylarköping, en liten håla mitt i ingenstans som bebos bland annat av Sally, Doc och Bärgarn. Under sin vistelse går det upp för Blixten att själv kanske inte alltid är bäste dräng och att man ska vara mån om de vänner man har.

Pixar är experter på att få folk intresserade av deras filmer. Det gäller då inte bara animeringarna utan hela berättelsen i filmerna. Nu är det några år sedan jag köpte den här på DVD men jag vill ändå passa på och skriva om den.
När jag först hörde att det bara skulle vara bilar i filmen blev jag lite skeptisk och trodde det skulle bli tråkigt och konstigt.. Men ack så fel jag hade.Dom löste det hur snyggt som helst och bilarna blir verkligen levande och får enorma personligheter. Bara en sådan sak att få fram olika känslor via "ansiktsuttryck" på en bil är värt en applåd.

Filmen börjar med en biltävling, redan där märker man att det är allt eller inget vad gäller detaljer och animering. Färgerna är så vackra och skarpa att man undrar om det verkligen kan bli snyggare än så här, och det blir det. Längre fram i filmen åker Blixten och Sally genom en skog och förbi vattenfall och andra typer av landskap som är det absolut vackraste inom animering jag sett i hela mitt liv. Man njuter av varje sekund och glömmer nästan bort handligen i filmen eftersom man fachineras av alla detaljer.

Är filmen bra då? Det tycker jag allt att den är.Den karaktär som gör hela filmen är Bärgarn. En gammal rostig byfånefierad bärgningsbil som inte är det smartaste bilen i byn. Han lockar till en hel del skratt och märkliga situationer.Bland annat så välter han traktorer på nätterna, vilket retar upp bonden Gerry (som är en stor och arg tröska)
Självklart har filmen budkap och moralkakor som tecknade filmer alltid har, och i synnerlighet Pixar och Disney.
I den här filmen handlar det om att ställa upp för varandra och inte bara tänka på sig själv. Du måste ge för att få.

Vad jag tror gjorde att Bilar vart så populär är att dom satsade på just bilar. Både barn och vuxna kan bli intresserade och personligen var jag ganska trött på alla animerade filmer om djur av olika slag. Att satsa på figurer som går att göra leksaker av var även det ett genidrag och det finns en uppsjö av leksaker, påslakan, bollar och mer därtill med Blixten i butikerna.


Det som är återkommande i Pixars filmer är referenser till tidigare filmer. Blixten har som exempel nummer 95 lackerad. 1995 var det år som Toy Story släpptes. Likaså är däcken på honom av märket Lightyear som även det är från Toy Story och rymdhjäten Buzz Lightyear.
Det kryllar av sådana referenser och håll ett extra öga när Blixten och Mac åker mot Kalifornien så böde hör och ser ni dom blå fåglarna från kortfilmen "Birds"

Det här en en fantastisk film, det är kanske inte den bästa filmen från Pixar då min personliga favorit är Wall-E. Men bilar kommer inte långt efter.


Bilar finns nu att köpa på bluray för endast 129kr på kvarnvideo.se för er som vill ha bästa möjliga upplevelse.





Kommentarer
Postat av: Fredrik Olsson

Tja....smaken är som baken ;)



För min del är Cars en av de sämsta Pixar filmerna till dags dato. Tyckte aldrig om karaktärerna, historien eller ens stuket med att ha bilar i huvudrollerna.



Jag tycker mer att Cars skulle undvikits....



Men som Jonas säger, så har Disney/Pixar gjort sin bästa film på många många år, med Wall-E.



En underbar berättelse som tilltalar alla åldrar. Charmig, fåordig och rolig och måste ses!

2009-08-26 @ 12:32:51
URL: http://blogg.unspoken.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0